skip to Main Content
06 12428959 esther@kind-en-aandacht.nl

Voelen dat je leeft!

Zou jij het doen?

Bucketlist-dingetje

Voor je plezier in een ijsbad gaan zitten?! Vroeger was er geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht, maar het veranderde langzaam in iets dat ik ooit wel eens zou willen doen. Ik ging er niet actief naar op zoek, want alleen de gedachten aan een ijsbad deed mijn hartslag al stijgen.
Uit mijn comfort-zone gaan maakt me altijd nerveus en angstig. Maar tegelijkertijd is er ook nieuwsgierigheid naar de ervaring en de lessen die te leren zijn.

Dat mijn koude-workshop eind November zou plaatsvinden bracht mij nog wel even aan het twijfelen.
Normaal sta ik nooit in deze tijd van het jaar in bikini buiten, laat staan dat ik in een ijsbad van 0 graden ga zitten. Ik weet dat koude een positief effect heeft op je weerstand en dat kunnen we in deze Corona-tijd allemaal wel gebruiken.
Sinds vorige jaar heb ik de gewoonte om aan het einde van mijn douchebeurt, de kraan op koud te zetten en inmiddels ervaar ik dat ik veel minder verkouden ben dan voorheen.
Tijdens de workshop zullen 4 andere dappere dames met mij de koude ervaren en trotseren.
We worden ontvangen door Monique Tjon-a-Tsien van het Koudeseminaar in Kwintsheul.
Deze middag gaat over het ont-moeten, het toelaten van dat wat er is en het ervaren van de oerkracht van je lichaam en adem.

Adem als superpower!

In mijn mindfulness trainingen en beoefening speelt de adem een essentiële rol. Nu wil ik de kracht van de adem onder extreme fysieke omstandigheden ervaren. Daarbij is de ademhaling zoveel meer dan alleen de aanvoer van zuurstof en de afvoer van CO2. De adem heelt, helpt bij het verwerken van emoties, pijn en trauma’s. Het reinigt lichaam en geest en het is zelfs zo dat overtollige kilo’s via de adem het lichaam verlaten.

Na de eerste ontmoeting met het ijswater (alleen met de handen erin), een ademsessie en warming-up is het tijd om in het ijsbad te stappen. Ondanks de goede voorbereiding merk ik dat ik er nog niet klaar voor ben.
Mijn hartslag is veel te hoog en door de focus naar mijn adem te brengen, lukt het me om mezelf tot bedaren te brengen. Met de aandacht op de adembeweging in mijn buik stap ik in het bad en ga direct zitten.
En dan…… merkt mijn lichaam dat het ‘in gevaar is’; mijn adem stokt en schiet omhoog – De Oerschok -.
Mindful probeer ik mijn gedachten niet teveel aandacht te geven. Er is alleen deze ervaring in dít moment.
Met behulp van de adem mag ik op zoek naar ontspanning. Voelen en doorademen, voelen en doorademen. Het duurt even en met de steun van Monique lukt het om me over te geven aan de kou.
Mijn lijf kan dit! Wat een power!

Where the magic happens (outside your comfort-zone)

Als ik voel dat het genoeg is stap ik uit het bad en word ik overspoeld door een euforisch gevoel.
Ik spring en spring en spring en het voelt alsof het kind in mij ontwaakt is. Wat een endorfine-kick!!
De dagen na mijn ijsbad voel ik me super-energiek en vol kracht en leven. Het lijkt of mijn lijf een reset heeft gekregen en dat gevoel is zo fijn.

Kou is nuttig

Het is goed denkbaar dat jij het helemaal niet ziet zitten om in de koude zee of een ijsbad te stappen.
Toch heeft koude vele voordelen:

  • boost je immuunsysteem
  • verhoogt de aanmaak van endorfine (gelukshormoon)
  • verbetert je energieniveau
  • vergroot de warmteregulering, waardoor je sneller opwarmt als je het koud hebt
  • je slaap beter
  • helpt bij gewichtsverlies
  • werkt ontstekingsremmend

Inmiddels heb ik mijn eerste, winterse ‘plons’ in de zee achter de rug. Ook weer een geweldige ervaring, dus ik ben zeker van plan dit vaker ga doen.
Wil je meer weten over de werking en de positieve effecten van kou op je lichaam en geest, kijk dan naar deze uitzending van Dokters van Morgen.

Mocht je ook de kou willen ontmoeten dan kun je rustig beginnen onder je eigen douche. Beheerst opbouwen door met de koude straal te beginnen bij je voeten en je benen. Dan de armen en daarna de buik en de rug.
Tot slot nog je schouders en je nek. Deze laatste stap zet de eigen warmteproductie aan.
Probeer het minimaal 30 seconden vol te houden en zorg dat je goed doorademt. Veel succes!

Foto’s: Rogier Steyvers Fotograaf

Back To Top